30/10/2011

Hikayat Cendawan Putih

TEMA
Pengembaraan anak-anak raja yang bersemangat serta berusaha untuk mencapai sesuatu perkara. Ini dapat dilihat melalui pengembaraan Raden Kesuma Wati dan Tuan Puteri Linggam Cahaya untuk mendapatkan telur Merpati Putih. Mereka berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai tujuan walaupun terdapat pelbagai halangan yang perlu dihadapi.

PERSOALAN
  1. Bersemangat dalam mencapai matlamat
  • Contohnya: Raden Kesuma Wati dan Tuan Puteri Linggam Cahaya mengembara semata-mata hendak mencari telur Merpati Putih untuk ayahanda mereka. Walaupun terdapat pelbagai halangan, mereka tidak pernah berputus asa. 
     2.  Keberanian dalam menghadapi sesuatu perkara
  • Contohnya: Tuan Puteri Linggam Cahaya berani mengembara seorang diri walaupun dirinya seorang perempuan. Beliau sanggup berdepan dengan risiko demi melihat ayahandanya sembuh dari penyakit yang dihidapi.
     3.  Kasih sayang terhadap bapa
  • Contohnya: Tuan Puteri Linggam Cahaya sangat menyayangi ayahandanya. Kasih sayang itu terbukti apabila beliau sanggup mengembara seorang diri untuk mencari telur Merpati Putih bagi mengubati penyakit ayahandanya.
  • Kasih sayang ini juga dapat dilihat wujud dalam diri Raden Kesuma Wati yang turut mengembara seorang diri.
     4.  Perasaan dengki yang membawa kepada kejahatan
  • Contohnya: Raden Kesuma Wati mempunyai perasaan hasad dengki kepada saudaranya Tuan Puteri Linggam Cahaya kerana tidak mahu beliau jatuh ke tangan Raden Kesuma Ningrat yang telah membunuh saudaranya itu.
     5.  Mencapai sesuatu dengan melakukan kejahatan
  • Contohnya: Raden Kesuma Wati telah membunuh Tuan Puteri Linggam Cahaya kerana Tuan Puteri tidak mahu mmemberikannya telur Merpati Putih. Beliau yang kehilangan telur telah cuba merampas telur milik Tuan Puteri dengan bertindak membunuhnya. 

PLOT

     Permulaan
  • Cerita dimulakan dengan kisah raja di dua buah negeri. Raja Indera Kemala dan Raja Syah Dewa Alam yang sakit telah mengidam untuk makan telur Merpati Putih. Telur tersebut merupakan satu-satunya ubat yang dapat mengubati penyakit kedua-dua raja tersebut.
  • Raden Kesuma Wati merupakan anak kepada Raja Indera Kemala, manakala Tuan Puteri Linggam Cahaya ialah anak kepada Raja Syah Dewa Alam. Kedua-dua puteri tersebut telah keluar mengembara untuk mencari telur yang diidamkan oleh bapa masing-masing walaupun terpaksa melalui pelbagai rintangan dan halangan.
      Perkembangan
  • Tuan Puteri Linggam Cahaya terpaksa mengembara sendirian setelah kesemua rakyat dan hulubalang yang dibawanya mati dan berpecah. Beliau telah menukar identiti sebagai Bangbang Gajah Merta setelah sampai ke sebuah negeri bernama Kesambi Pura.
  • Bangbang Gajah Merta telah berkahwin dengan Tuan Puteri Ratna Melur anakanda kepada Tuanku Si Alam. Setelah selesai majlis perkahwinan, beliau telah memulakan kembali pengembaraannya untuk mencari telur Merpati Putih sehingga sampai ke sebuah gunung yang sangat besar.
  • Tuan Puteri telah dibantu oleh seekor singa dengan menyuruhnya menunggu kedatangan Raden Kesuma Ningrat yang akan bersamanya mencari telur tersebut.
     Perumitan
  • Konflik bermula apabila Raden Kesuma Wati telah ditangkap akibat memakan makanan seorang pengerai tanpa kebenaran di sebuah negeri bernama Indera Buangan. Beliau telah dikenakan hukuman oleh Raden Kesuma Ningrat, anakanda kepada pemerintah negeri berkenaan.
  

No comments:

Post a Comment